Alligator and Fatigue cracking:
يك سري از تركهاي interconnecting (بهم پيوسته) ناشي از گسيختگي خستگي سطح آسفالت يا لايهي اساس تحت تاثير بارهاي مكرر ترافيكي- اين تركها از پايين سطح آسفالت يعني جايي كه تنش يا كرنش كششي در بيشترين حالت است شروع ميشود (زير بار چرخ) سپس به صورت چند ترك طولي موازي تا سطح منتشر ميشوند.تدريجا تحت بارهاي مكرر ترافيكي به هم متصل شده و چند ضليهاي تيزگوشهاي شبيه پوست سوسمار تشكي ميدهند (داراي ضلعهاي كمتر از 1 فوت) اين تركها فقط در نواحي تحت بارهاي مكرر ترافيكي رخ ميدهند- در overlay هاي روي دال بتني رخ نميدهند و كلا در كامپوزيتها پس از ايجاد به سرعت انتشار مييابند.
Block Cracking:
تركهاي كه در نواحي خارج از اعمال بارهاي مكرر ايجاد ميشوند هستند يعني وابسته به بار نيستند. در اينجا سطح به قطعات مستطيلي تقسيم ميشود (1-100 ft 2) تركهاي بزرگتر از اين مقدار در زمرهي تركهاي طولي و عرضي هستند علت بوجود آمدن آنها امقباض مخلوط داغ آسفالتي و چرخههاي دمايي روزانه كه منجر به تنشها و كرنشهاي چرخهاي ميشوند ميباشد. وجود اين تركها نشاندهندهي آن است كه آسفالت خيلي زياد سفت شده است (از دست دادن خاصيت خميري)
Joint Reflection Cracking from Slab:
محل پيدايش اين تركها فقط در روسازيهاي آسفالتي بر روي يك دال بتني. در محل درزهاي طولي و عرضي جايي كه روسازي بتني قديمي دهانهاش باز شده است تركها اتفاق ميافتند. اين تركها ناشي از بار نيستند و اصولا ناشي از حركت دال بتني زير لايهي آسفالتي به علت تغييرات رطوبتي و حراراتي هستند.
Lane/Shoulder Dropoff or Heave:
وقتي بين شانهي راه و lane اختلاف تراز وجود داشته باشد عوامل frost action/Heave (يخزدگي) و تورم، عوامل dropoffكه ناشي از blowing away بر اثر عبور كاميونها اتفاق ميافتد.
:Longitudinal and Transverse Cracking
(تركهاي طولي و عرضي)
عوامل آن: انقباض سطح آسفالتي بعلت دماي پايين يا سخت شدن آسفالت- انعكاسي از تركهاي لايههاي زيرين مثل تركهاي موجود در دالها يا تركهاي زير سطح آسفالت هستند - وابسته به بار نيستند.
انواع تركهاي طولي عبارتند از : non-wheel-path و wheel-path
تركهاي لبه اي مختص روسازيهايي هستند كه شانههاي آنها روسازي نشده است. آنها شامل تركهاي هلالي يا تركهاي نسبتا پيوسته هستند كه كه گوشههاي روسازي را قطع ميكنند.
:Pumping and Water Bleeding
خروج آب و مصالح ريزدانه بر اثر فشار (از راه تركها) بارهاي متحرك. با خروج تدريجي آب، مصالح ريزدانه نيز بيرون آمده و باعث تخريب و از بين رفتن پشتيبان زير بنا ميشود. نشانه ي آن تجمع مصالح روي سطح نزديك تركها ميباشد.
Rutting:
فشرده شدن و همچنين شيار دار شدن و فرو رفتگي سطح در محل چرخها كه در نزديكي آن بركنش رخ ميدهد. علت آن تغيير شكل دائمي در هر يك از لايههاي روسازي يا خاك بستر يا حركت جانبي مصالح تحت بار ترافيكي همچنين علت ديگر آن حركت مومساني مخلوط قيري در هواي گرم ميباشد و همچنين تراكم ناكافي در هنگام ساخت.
:Swell
(تورم): شكم دادن رو به بالاي سطح روسازي ميباشد و عوامل آن frost action در خاك بستر تورم خاك و دال بتني زير آسفالت ميباشد.
Bleeding:
يك فيلم از مواد قيري در سطح روسازي كه يك سطح براق شكننده و شيشه مانند و چسبناك است ايجاد ميكند. علت آن كمبود حفرههاي هوا ميباشند. همچنين محتواي قير زياد است و با تجمع آسفالت روي سطح مقاومت مقابل لغزش كاهش مييابد.
Corrugation:
حركت مومسان و موجدار سطح آسفالت است. محل آن جايي است كه اتومبيلها اكثرا شتاب ميگيرند و يا توقف ميكنند. (مانند ايستگاه اتوبوسها) علت آن shear action در سطح روسازي و همچنين بين سطح و مصالح اساس است.
Depression:
به طور موضعي در بعضي قسمتهاي سطح روسازي از اطرافش ارتفاع كمتري دارد. دليل آن نشست شالودهي خاك است. و تاثير آن اين اسن كه موجب زبري سطح ميشود و اگر با اب پر شوند براي حركت وسيله نقليه مشكل ساز ميشوند.
Patch deterioration:
به علت مصالح بد و يا ساخت بد بوجود ميآيد و به معني وصله يعني قسمتي از سطح با آسفالت جديد تعويض شده است.
Polished aggregate:
بخشي از مصالح سنگي روي سطح آسفالت فاقد زبري و تيزگوشگي لازم جهت ايجاد مقاومت در برابر لغزش هستند و يا خيلي ريزند. در مسير چرخها به علت تكرار بار اغلب ايجاد ميشوند.
چاله مانندهاي كه روي آسفالت ايجاد ميشوند و ناشي از شكست روسازي بر اثر تركهاي سوسماري، تجزيه يا freeze-thaw cycle هستند.
Raveling & Weathering:
كنار رفتن پوشش سطح بعلت از جاي خود بيرون آمدن دانههاي كه ناشي از كمبود ملات قيري است.
Slippage cracking:
حلالي شكل بوده و سر آنها به جهت ترافيك است و علت ايجاد آنها كمبود وقاومت HMA است. (بخشي از سطح آسفالت به علت تنشهاي برشي و جانبي كه توسط بار ترافيك ايجاد ميشود پس زذه ميشود)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر