۱۳۸۸ اسفند ۲۶, چهارشنبه

ضد يخ




فهرست مطالب

الف . معرفی

ب . تعریف

ج . تفاوت بین anti-icing و de-icing و pre-treatment و pre-wetting چیست؟

د . چه مواد شیمیایی در Anti-icingاستفاده می شود؟

د.1 . سدیم کلرید (نمک)

د.2. منیزیم کلرید و کلسیم کلرید

ه . مشخصات مواد شیمیایی Anti-icing

ه.1. تنزل نقطه انجماد

ه.2. سازگاری

ه.3. تاثیر بر محیط زیست

ه.4. پایداری

ه.5. خورندگی

ه.6. حمل و نقل

ه.7. قابلیت هدایت

ز. مکان و زمان استفاده از Anti-icing

ز.1. چه زمانهای نباید از anti- icing استفاده کرد؟

ز.2. چه مکانهایی بیشتر در معرض یخ زدگی قرار می گیرند؟

و. مزیت های anti- icing در مقایسه با روش های سنتی


الف . معرفی:

بسیاری از تصادفات در نتیجه ی اشتباهات رانندگان اتفاق می افتد ، در حالیکه دلیل بسیاری از اشتباهات رانندگان مشکلاتی است که راه و محیط آنرا به وجود آوردند . آمار نشان می دهد که 3/1 تصادفات مربوط به مشکلات ناشی از راه و 2/1 آنها مربوط به محیط هستند.

هر کسی که بر روی سطح پوشیده از برف ویخ رانندگی کرده باشد به خطرات آن کاملا واقف است. برای همگان واضح است که زدودن برف و یخ از سطح جاده کمک شایانی به افزایش ايمنی آن خواهد نمود. نتایج تحقیقات انجام شده در آلمان و آمریکا نشان می دهد که هنگامی که نمک به عنوان بخشی از برنامه نگهداری از روسازی در زمستان به کار می رود تاثیرچشمگیری بر کاهش تصادفات و بالطبع افزایش ایمنی دارد. طبق نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه "مارکوت" انجام شده در 4 ساعت اولیه بعد از استفاده از نمک 85 درصد کاهش میزان تصادفات مشاهده شده است.

دلیل این موضوع را بدون نیاز به دانش خاصی در این زمینه می توان بیان کرد. در حقیقت نبود برف و یخ بر روی سطح روسازی منجر به بیشتر شدن ضریب اصطکاک و در نتیجه افزایش کنترل رانندگان بر روی وسیله نقلیه خود خواهد شد. بالا بردن ضریب اصطکاک در طول زمستان از طریق برف روبی و استفاده از نمک یک روش موثر سنتی می باشد. اما هم اکنون بیشتر توجه سیستم مديریت روسازی بر روشهایی که از طریق آن می توان اصطکاک را نگهداری و ذخیره کرد ، متمرکز شده است. متاسفانه هنوز بسیاری از سازمان های افزایش ایمنی جاده ها نقش عملیات نگهداری از روسازی ها در زمستان به منظور کاهش نرخ تصادفات را نادیده می گیرند.

جاده های کم تردد در زمان ریزش برف آسیبهای جدی به وسایل نقلیه و سرنشینان آن وارد نمی کند . زیرا در صورت وجود گارد ریل در این جاده ها وسایل نقلیه پس از برخورد به آنها به مسیر اصلی حرکت خود بازمی گردند. اما در جاده های پر تردد وجود برف و یخ می تواند باعث بروز تصادفات شدیدی شود . بنابراین در مناطق بحرانی یا باید از بروز یخ زدگی سطح جاده جلوگیری شود ( Anti-Icing) و یا این جاده ها به سرعت از وجود برف و یخ پاک شوند .

( De-icing)

این تحقیق به معرفی روش اول می پردازد.

ب . تعریف:

Anti-Icing نوعی روش نگهداری از روسازی از نوع پیشگیری کننده است، به این دلیل که از آن قبل از طوفان استفاده میشود. پس از پاشیدن مواد Anti-Icing بر روی سطح ، این مواد بصورت یک لایه در می آیند که از اتصال بین سطح روسازی و لایه ی برف و یخ جلوگیری می کنند و با پایین آوردن نقطه ی انجماد باعث ذوب سریعتر برف و یخ و در نتیجه کاهش مدت زمان مورد نیاز برای برگشتن سطح جاده به حالت اولیه (خشک) می گردد. در حقیقت عملکرد آن مانند عملکرد روغن در جلوگیری از چسبیدن غذا به کف ظرف می باشد.

کارکرد موثر Anti-Icing بسته به استفاده از مقدار مناسب مواد مایع در مکان مناسب و زمان مناسب می باشد . استفاده از مواد مایع در جاده ها مناسب ترین نوع جلوگیری از یخ زدگی می باشد.


مقاله‌ي كامل را از لينك زير دانلود كنيد:

Anti_Icing Download

Password: www.civil1385.blogspot.com

تهيه كننده: لوا باقي دانشجوي عمران دانشگاه BIHE


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر