۱۳۸۹ شهریور ۴, پنجشنبه

ظرفيت و تاخيرات - مهندسي فرودگاه

نكته: لطفا براي باز كردن اين وبلاگ و خصوصا اين پست از مرورگرهاي FireFox و يا Chrome استفاده كنيد. استفاده از Explorer ممكن است موجب شود بعضي از علامتها به صورت كد نمايش داده شوند.
قسمتي از اين مقاله:

تعاریف:

· ظرفیت(Capacity):

o قابلیت پردازش تسهیلات خدماتی در طول دوره های زمانی تعیین شده .

o ماکزیمم تعداد عملیات که می تواند در یک ساعت انجام پذیرد(AC150/5060-5)

§ ظرفیت عملی :تعداد عملیات هواپیما ها در یک دوره زمانی خاص با یک میانگین تاخیر قابل قبول

§ ظرفیت نهایی (ظرفیت اشباع) : حداکثر تعداد عملیات هواپیما ها در یک دوره زمانی خاص در شرایطی که یک تقاضای پیوسته و مداوم وجود دارد.

§ تفاوت : ظرفیت عملی به تاخیر و الگوی تفاضا وابسته بوده و ظرفیت نهایی خیر.

§ ظریف یک فرودگاه به ظرفیت اجزای مختلف آن بستگی دارد . از آنجا که ظرفیت قسمت های مختلف از یکدیگر مستقل است می توانند به صورت جداگانه محاسبه شوند. بدیهی است که ظرفیت کلی فرودگاه مینیمم ظرفیت قسمت های مختلف است.

· تاخیر(Delay):

o ارائه خدمات دیرتر از زمان مورد انتظار .

o تفاوت زمانی بین عملیات های تحمیلی و غیر تحمیلی(AC150/5060-5)

§ طبق این تعریف تاخیر یه علت همزمان شدن تقاضا در فرودگاه رخ می دهد.

§ میزان قابل قبول تاخیر در فرودگاه های مختلف متفاوت است

· تقاضا (Demand):

o حجم عملیات پروازی که باید در یک زمان معیین پوشش داده شود.

لزوم تحلیل تاخیر و ظرفیت :

· هدف اولیه مطالعات ظرفیت و تاخیرتعیین راهکارهای موثر و کارا برای کاهش تاخیر و افزایش ظرفیت فرودگاه است.

· عامل بیش از نیمی از تاخیر های بیش از 15 دقیقه شرایط آب و هوایی است . ولی دومین عامل تاخیر حجم ترافیک هوایی در محدوده پایانه است و این عامل رو به افزایش است.

· در بسیاری از سفرهای هوایی تاخیرهای ایجاد شده توسط دسترسی زمینی ، محدوده پایانه و بخش هوایی مزیت سرعت هواپیما را از بین می برد.

· تاخیر در تجزیه و تحلیل سود-هزینه ، عامل مهمی است. صرفه جویی های حاصل از کاهش تاخیر بر اثر افزایش ظرفیت و عملیات بهسازی می تواند به سود تبدیل شوند که در واقع می تواند توجیهی برای عملیات به سازی باشد

o .بر اساس تخمین هزینه های عملیاتی هواپیما ها در سال 1989 ، هزینه های تاخیرسالیانه 2000 ساعتی در یک فرودگاه تجاری بالغ بر 20 میلیون دلار است.

· تامین ظرفیت کافی که قادر به ارائه خدمات به تقاضا های متغیر بدون بروز تاخیر باشد نیاز مند هزینه هایی است که توجیه اقتصای آن ممکن است مشکل باشد. بنابراین درطراحی باید سطحی از تاخیر را در نظر گرفت که هم از نظر سرویس دهنده و گیرنده سرویس قابل قبول باشد.

· امروزه تعیین دقیق ظرفیت فرودگاه و اجزای سیستم هوانوردی امکان پذیر شده است.

کاربرد های عملی تحلیل های ظرفیت و تاخیر:

· بررسی گزینه های مربوط به شکل و نحوی استفاده از باند پرواز در توانایی پردازش هواپیما ها

· بررسی نتیجه شروع به کار هواپیما های سنگین در فرودگاه

· بررسی تاثیر محدودیتهای محوطه پروازی ناشی از اعمال روشهای کاهش آلودگی صوتی

· بررسی تاثیر ظرفیت محدود باند پرواز و یا تجهیزات کمک ناوبری هوایی نا کافی فرودگاه بر نرخ پردازش و خدمات رسانی به هواپیماها

· تاثیرمحل خروجیهای باند پرواز وطرح هندسی بر روی ظرفیت باند پرواز

· طرح گزینه هایی برای ساخت باند پرواز یا باند خزش جدید به منظورتسهیل عملیات هواپیما ها

· بررسی تاثیر مجهز کردن سیستم کنترل و هدایت هواپیما های هوانوردی عمومی به تسهیلات و تجهیزات کمکی در فضا های تحت سیستم مرکزی کنترل ترافیک هوایی

اجزای فرودگاه که در ظرفیت آن تاثیر گذار است.

1. باند پرواز (Runway)

2. باند خزش (Taxiway)

3. دروازه ها (Gate Group)





براي دانلود مقاله‌ي كامل از لينك زير كمك بگيريد. پسورد فايل نيز در قسمت زير لينك قابل مشاهده است.



Delay&Capacity- Pdf&Ppt


PassWord: www.civil1385.blogspot.com

تهيه كننده: آرمان روشن دانشجوي كارشناسي عمران دانشگاه BIHE


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر